השנה שחלפה

Nadlan.com חוזרים אחורה בזמן ומסכמים את שנת 2016 בשוק הנדל"ן הישראלי.

 

שנת 2016 הסתיימה, במבט לאחור זו היתה שנה לא פשוטה בשוק הנדל"ן בישראל. טלטלות, אסונות, רמאיות שנחשפו, ויכוחים פוליטיים ומחירי הדיור שממשיכים לעלות עוד ועוד.

Nadlan.com מסכם את האירועים החדשותיים העיקריים של השנה שחלפה.

אז מה היה לנו ב – 2016?

 

פרשת ענבל אור – שינוי ביחס המדינה והציבור לקבוצות רכישה

בחודש פברואר נחשפה פשרת ענבל אור שעשתה כותרות בכל מקום אפשרי. אור, אשת עסקים מפולפלת וצבעונית במיוחד המוכרת לכל, נחקרה במהלך חודש פברואר ברשות המיסים בחשד להעלמת מס. זמן קצר לאחר החקירה הוצא צו הקפאה על נכסיה האישיים של אור.

בחודש אפריל נטען בבית המשפט כי חברת אור סיטי נדל"ן אשר בבעלותה, פעלה בשיטת פירמידה. אור נחקרה באזהרה במשטרת ישראל, בחשדות למרמה ולרישום כוזב במסמכי תאגיד.

היא שוחררה ממעצר בערבות, והוצא נגדה צו עיכוב יציאה מהארץ.

בחודש אוגוסט הוציא  בית המשפט צו פירוק לכל החברות שברשותה. אולם לאחרונה עתרה אור נגד רשות המיסים בדרישה לקבל לידיה מסמכים אשר לטענתה יוכיחו את חפותה.

  

קבוצות רכישה החלו כפתרון להורדת מחירים  בשוק הנדל"ן, ענבל אור לא המציאה את הגלגל, זה מקובל כבר שנים רבות. אך השוק הזה פרוץ ואין בו חוקים ברורים ומוסדרים. פרשת ענבל אור מהווה את הקו האדום וכמו בכל משבר, כשעוברים את הקו האדום מתחילים הבירורים, הניקיונות והסדר. אנחנו מקווים שגם בתחום קבוצות הרכישה זה יקרה,  שהנושא יהפוך למוסדר וברור לכולם ושאנשים לא יפסידו את החסכונות שלהם.

 

 

התמוטטות חניון ברחוב הברזל – אין מספיק פיקוח באתרי הבנייה

בחודש ספטמבר קרס חניון תת קרקעי בן ארבע קומות, באתר הבנייה ברחוב הברזל ברמת החייל.

באסון נהרגו שישה פועלים ועוד 24 נפצעו. בשנים האחרונות אנו עדים לצערנו לאסונות בנייה במקומות שונים, מרפסות נופלות, אריחים מתפרקים ומתעופפים, אין ספור ליקויי בנייה ותאונות קטלניות של פועלים שלא עובדים לפי הנהלים.

החניון תוכנן להכיל כ - 540 מקמות חניה בארבע קומות תת קרקעיות. חודשיים לאחר האסון דיווחה חברת דניה סיבוס אשר היתה אחראית לבנייה ולאסון שהתרחש כי היא קיבלה אישור מעיריית ת"א לבנייה מחדש של החניון.

 

חקירת האירוע נמצאת עדיין בחקירה רשמית. אך לאחרונה פורסם כי נבדקת האפשרות שהמערכת התומכת  שהחזיקה את תקרת הבטון העליונה של החניון פורקה כמה ימים בודדים  לאחר יציקתה, ולא כפי שנדרש ומחויב על פי התקן לתקופה של לפחות 28 ימים. בדניה סיבוס מכחישים את הטענה.

 

האסון ברמת החייל חייב להדליק נורה אדומה ענקית. תכנון וביצוע של מבנים חייב להיעשות בדיוק על פי התקנים ואלו בדיוק המקומות שאסור לפספס או לזלזל בהם.

אומנם באיחור של לא מעט שנים, אך בעקבות אסון זה קודם נושא הדרישה לבקרה והוחלט על הקמת מכוני בקרה. אנו מקווים שכניסת המכונים לעבודה סדירה תצא לפועל כמה שיותר מהר.

 

 

תיקון 3 לתמ"א 38/2 – עושים סדר בשיטה

במשך שנים היה חוסר ודאות בתחום ההתחדשות העירונית, אך השנה הוחלט ואושר על התיקון שמבהיר באופן ברור כמה זכויות בנייה יכול כל בניין לקבל. כמו כן אושרה גם הקמת "הרשות להתחדשות עירונית" שתפקח ותעשה סדר בכל הקשור לפרויקטים הרבים.

 

עד כה לכל עירייה היו פרשנויות משלה ושיטה משלה למתן זכויות לקבלנים. במקרים רבים האחרונים ניצלו קשרים וחברויות והצליחו לקבל בדרך זו או אחרת יותר זכויות עבור הפרויקטים שלהם, מה שהוביל לשחיתויות רבות ברשויות המקומיות.

 

עושים סדר - שיטה חדשה למתן זכויות בתמ"א 38

 

היום הדברים הרבה יותר ברורים יש שיטה חדשה "שיטת המדרג" אשר קובעת תוספת של קומות על בסיס שטח המבנה הקיים.

בניינים בני קומה אחת יוכלו לקבל תוספת של 1.5 קומות, בניינים בני שתי קומות תוספת של 2.5 קומות, בניינים בני שלוש קומות תוספת של 3.5 קומות, ובניינים של ארבע קומות ומעלה יקבלו תוספת של עד 4.5 קומות.

 

 

קריסתה של חברת אדמה – עסקאות מסוכנות בשוק הנדל"ן

שנת 2016 העלתה לכותרות לא רק את קבוצות הרכישה המפוקפקות. גם חברות שיווק קרקעות חקלאיות עלו לכותרות בחדשות לא מחמיאות בלשון המעטה.

אחת הבולטות בשוק הייתה חברת אדמה. בספטמבר הוציא בית המשפט צו פירוק לכל החברות בקבוצה וכמו כן הוצא צו לכינוס נכסיו של אורן קובי בעלי הקבוצה, לאחר שנקבע כי הוא פעל להסתרת נכסים והברחתם.

 

"זכות לדירה"  - אף אחד לא באמת מבטיח שהקרקע תאושר לבנייה

 

השיטה היא למכור "זכות" לדירה בקרקע חקלאית בתקווה שהיא תופשר בעתיד ויהיה ניתן לבנות עליה. הציבור רוכש קרקעות במחירים זולים במיוחד אך אף אחד לא באמת יכול להבטיח להם שיום אחד יוכלו באמת לבנות ולקבל דירה בקרקע שרכשו.

 

הפרשה הובילה את הכנסת והממשלה לשינוי התקנות בנושא ומעכשיו משווקי הקרקעות מחויבים לספק לרוכשים הערכת שמאי מלאה על פוטנציאל ההפשרה, המכשולים שהם עלולים להיתקל בהם ולוחות זמניים להפשרה. 

 

 

חוק שכירות הוגנת – גם לשוכרי הדירות יש בשורות השנה

ממש לקראת סוף השנה זה קרה וחוק שכירות הוגנת עבר בקריאה ראשונה בכנסת.

השוק שהיה פרוץ במשך שנים ואפשר למשכירים לעשות כל העולה על רוחם עומד להשתנות. מה שהתחיל במחאת האוהלים בקיץ 2011 סוף סוף מקבל את התשובה, החוק שיזמו ח"כ סתיו שפיר וח"כ רועי פולקמן, מבקש לעשות סדר במערכת היחסים בין המשכיר לשוכר, וקובע הגדרות ברורות מהי דירה ראויה למגורים.

יש גם תמריצים והטבות למשכירי דירות שיתחייבו לא להעלות את שכר הדירה במשך ארבע או חמש שנים - הם יוכלו לקבל ביטח מבנה בחינם בסבסוד משרד האוצר.

 

ח"כ שפיר: "החוק הזה נועד לעשות היסטוריה. זו התחלה להסדרת שוק הדירות להשכרה כפי שמקובל היום  בכל העולם המערבי, מתוך הבנה שחוקי המשחק יהפכו את השוק להוגן יותר ויביאו לירידה  במחירי השכירות.

 

 

הכוכב של שנת 2016

חוק מיסוי דירה 3 – החוק שהסעיר את המדינה השנה

החוק שיזם ח"כ כחלון לפיו יוטל מס על מחזיקי דירה שלישית  ומעלה חולל את הסערה הגדולה ביותר בשוק הנדל"ן בשנת  2016.

 

באוצר מעריכים ומקווים שחוק זה יוביל לירידת מחירים שוק הנדל"ן, לעומת זאת המשקיעים בעלי 3 דירות ומעלה, שוכרי הדירות, ומומחים אחרים בתחום מאמינים שזו טעות איומה ומזהירים מפגיעה קשה בציבור השוכרים ומפגיעה בזכות לקניין.

  

מטרת החוק היא לגרום לבעלי הדירות למהר ולמכור את נכסיהם ובדרך זו להגדיל את הציע הדירות שנמצא במחסור חמור. ובנוסף מקווים באוצר שתהליך המיסוי יכניס כסף רב לקופת המדינה, כ – 800 מיליון ₪ בשנה.

 

מי המרוויחים מחוק זה?  - כמובן המדינה

מי המפסידים מחוק זה? – משקיעים רבים בישראל אשר החליטו להשקיע ולהבטיח את כספי הפנסיה שלהם בנדל"ן במקום לסכן אותם בקרנות או חסכונות פחות אמינים שיש היום בשוק.

 

בנוסף למשקיעים גם ציבור השוכרים חוששים, ההערכות הן שהמס שיוטל על בעלי הדירות יגולגל אליהם בסופו של דבר ושכר הדירה יעלה בהרבה.

 

נראה שיש הרבה יותר מתנגדים לחוק מתומכים בקרב הציבור, את התוצאות ומה שבאמת יקרה נצטרך לעדכן במהלך 2017.

 

 זו הייתה השנה שחלפה, אתר Nadlan.com ימשיך לעקוב ולעדכן אתכם בכל חדשות הנדל"ן גם בשנת 2017

 

שתהיה שנה אזרחית טובה לכולם!